B2B fortrydelsesret – kan du fortryde en aftale?

Nej, det kan du ikke.

Hmm, er der ingen undtagelser?

Jo, beklager. Det er der selvfølgelig.

Men lad os lige tage den helt klassiske: Du er selvstændig, og du har indgået en aftale med et firma om indkøb af 50 konsulenttimer. I underskriver en kontrakt på det aftalte arbejde.

Du finder en uge senere ud af, at firmaet ikke har de kompetencer, du er ude efter. Du fortryder aftalen, og du vil ud af kontrakten.

Det meddeler du firmaet. Og de meddeler tilbage, at I har indgået en kontrakt, som de agter at udføre.

I disse tilfælde er firmaet fuldstændig på sin ret, og du har ingen fortrydelsesret.

Undtagelsen til ingen B2B fortrydelsesret

Forestil dig, at du køber varer hos et firma der både er B2C og B2B forhandler. Lad os sige, du køber et stort parti toiletpapir til din kontorbygning og underskriver kontrakten på ordren.

Du finder ud af, at deres toiletpapir er af lavere kvalitet, end den I er vant til. Det er simpelthen ikke blødt nok. Du vil derfor sende varerne tilbage. Men firmaet oplyser dig om, at der ingen fortrydelsesret er i B2B handler.

For en god ordens skyld kigger du jeres kontrakt igennem – og her står ganske rigtigt, at du har 14 dages fortrydelsesret. Firmaet har nemlig ikke ændret de handelsbetingelser, de normalt bruger til B2C salg.

I tilfælde som disse er du i din gode ret til at fortryde handlen.

Hvad med mundtlige aftaler uden skriftlig dokumentation (som f.eks. en kontrakt)?

Mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige. Forskellen består i, at mundtlige aftaler er praktisk talt umulige at dokumentere, medmindre de er blevet optaget.

Derfor ser man i praksis ofte, at den modtagende part lyver i retten uden konsekvenser.

Konklusion

B2B aftaler er som udgangspunkt bindende jf. købeloven, medmindre der er defineret særlige handelsbetingelser, som giver den modtagende part fortrydelsesret.

Det forbyder naturligvis ikke en leverandør for at agere etisk. Hvis man vil bevare et godt forhold til den modtagende part, der ikke vil indgå en aftale alligevel, kan det være god pli at lade parten udgå af aftalen. 

Share:

Flere indlæg

Indsigelse mod faktura

Du skal selvfølgelig ikke betale for noget, du ikke har modtaget. Helt logisk giver det ikke mening at udveksle resurser – penge for produkt, service

Tag kontakt