Sådan forebygger du, at du ender i en dårlig B2B-aftale

Vi har tidligere skrevet om, hvordan du kan komme ud af en dårlig kontrakt.

Som du også vil kunne læse i indlægget, er det desværre noget nedslående. Det er nemlig meget svært at lykkes med i praksis.

Det allerbedste ville derfor være slet ikke at ende i en dårlig situation overhovedet. At alt bare kører, som det skal, og at du kun har gode samarbejdspartnere, der vitterligt vil din forretning det bedste.

Der er nogle simple ting, du kan gøre for at lykkes med den mission. Og de involverer altid en grundig vurdering af de personer og virksomheder, der vil sælge dig noget.

Step 1: Research, research, research

Netværk, Google og diverse Facebookgrupper er din ven.

Lær så meget som muligt om det firma, du er ved at indgå en aftale med. Desto større og vigtigere aftalen er for dig, desto mere skal du undersøge firmaet.  

Start med en simpel Google-søgning. Springer noget i øjnene? Hvis der er bare det mindste tegn på svindel, snyd eller uærlig forretningsførelse, bør du holde dig langt væk.

Finder du ikke noget her, er det en god idé at hive fat i dit netværk – især blandt dine selvstændige bekendte. Iværksættere har typisk et stort netværk, og de ved rigtig meget om, hvad der sker i erhvervslivet.

Hvis du får nogle trælse historier herfra, bør du kraftigt overveje, om samarbejdet er godt for dig.

Dernæst findes der en række fantastiske Facebookgrupper for iværksættere. IVN (Iværksætternetværk) er kæmpestor, og der findes helt sikkert en eller flere i den gruppe, der har erfaring med det firma, der har tilbudt dig en aftale.

Det er fuldt ud lovligt, at du spørger om andres erfaring med et konkret firma. Du hænger ingen ud – du spørger bare om andres mening.

Hvis alle tegn stadig er positive, er det selvfølgelig super. Udelukkende gode tegn taler naturligvis for, at du kan overveje et samarbejde med virksomheden.   

Step 2: Spot de aggressive sælgere

Hvis sælgeren hiver kontrakten frem inden for de første 10 minutter, kan du lave en mental note om ikke at lave en aftale med firmaet.

Et godt salgsmøde består af grundig behovsafklaring – hvordan kan virksomheden hjælpe dig med at skabe værdi, som styrker din forretning og i sidste ende hjælper dig med at tjene penge eller vækste?

Et godt salgsmøde består ikke af en overilet sælger, der helt tydeligt kun har ét altoverskyggende mål: At du skal skrive under på en kontrakt.

Et andet tegn på en sælger fra en ondsindet virksomhed er, at tilbuddet har en snarlig deadline. Måske får du kun 24 timer til at beslutte dig. Måske er tilbuddet så fantastisk, at det faktisk udløber lige så snart sælgeren forlader din lejlighed?

Nej, sådan fungerer det selvfølgelig ikke.

Virksomheden er også interesseret i at få dig som kunde om en uge. Og om en måned. Ovenstående salgstaktik har ét eneste formål: At presse dig til at indgå en aftale, der gavner virksomheden i langt højere grad end dig.

Step 3: Nærlæs altid kontrakten

Hvad går aftalen helt præcist ud på? Hvad står der med småt? Hvorfor er kontrakten 10 sider lang, hvis det er en relativt simpel aftale, I har indgået?

Vær som udgangspunkt skeptisk. Men det mener vi, at du aldrig skal stole blindt på den mundtlige aftale, I har indgået – men i stedet læse den skriftlige aftale meget grundigt, før du skriver under på noget.

Alarmklokker bør ringe, hvis kontrakten er meget lang, der er brugt underligt juridisk sprog, og der står ting, som sælger ikke har nævnt for dig.

Hvis du føler dig nødsaget til at få en advokat til at gennemgå din kontrakt til en simpel aftale med f.eks. et webbureau, bør du nok spørge dig selv, om det er den rette aftale, du er ved at indgå.

Hvis du f.eks. er meget bekymret for at blive bundet til noget, du ikke vil bindes til, kan du bede virksomheden om at love det skriftligt over en mail, at du ikke er bundet til noget som helst – og eventuelt få dem til at definere aftalen meget præcist i samme mail.

Hvis de ikke er villige til det, har du en klar beslutning foran dig.

Konklusion

Som vi har skrevet om, er det mere end svært at komme ud af en dårlig B2B-aftale.

Derfor skal du forebygge overhovedet at ende i sådan en situation. Og det klarer du med effektiv forebyggelse og god dømmekraft.

Lav dybdegående research på din kommende samarbejdspartner – og vær på vagt overfor aggressive sælgere.

Og selv det flinkeste firma kan være uldent – derfor skal du altid være på vagt overfor en lang kontrakt og sørge for at læse den meget grundigt igennem.

God fornøjelse med at drive virksomhed – med en masse gode og ærlige samarbejdspartnere!

Share:

Flere indlæg

Indsigelse mod faktura

Du skal selvfølgelig ikke betale for noget, du ikke har modtaget. Helt logisk giver det ikke mening at udveksle resurser – penge for produkt, service

Kontraktbrud

1: Kontraktbrud fra samarbejdspartner: Kan du komme ud af en B2B-aftale? Et desværre alt for stort problem for selvstændige erhvervsdrivende er kontrakter indgået med eksterne

Tag kontakt